Digital eventplattform till Sweden Game Conference

Sweden Game Conference 2020 – Expo

Under 2020 tvingades vi alla att göra saker annorlunda, men det gjorde också att vi upptäckte nya och ibland bättre sätt att jobba på. För Sweden Game Conference var upptäckten att de kunde nå fler personer när de ställde om till digital konferens.

Beslutet av arrangera eventet digitalt istället för att ställa in kom ganska sent. Därför hade vi begränsad tid att skapa en bra lösning som hade allt som behövdes. På endast sex veckor gick vi från koncept, prototyp till en kundunik lösning. De centrala behoven vi utgick ifrån var:

  • Visa en livestream som Sweden Game Conference sänder från Skövde.
  • Ett digitalt expo där bolagen presenterar sina kommande spel samt streamar via Twitch.
  • Kunna ha igång livestreamen samtidigt som besökaren utforskade expot.
  • Skapa en robust backuplösning i händelse av teknikstrul.

En av utmaningarna var att inte fastna i vad ett fysiskt event är bra på och försöka göra samma sak digitalt. Istället försökte vi hitta fördelarna med att göra eventet, och speciellt expot digitalt. Vi ställde oss frågorna – vad är den digitala motsvarigheten till att gå runt bland montrarna? Hur vill målgruppen upptäcka nya spännande spel i en digital plattform? Hur kan vi ersätta mötet mellan människor som händer spontant under ett fysiskt event?

Expo med inbäddade streams från Twitch

Inspirationen kom från streamingtjänster för musik, serier och film. Intuitiva kategorier, snygga lockande omslagsbilder, skapa bra överblick och enkelt att hitta vad som pågår just nu. Spelbolagen skapade själva sitt innehåll i form av trailers, promotionbilder, beskrivningar och presentationer av bolaget och teamet. De kunde lägga in länkar till deras plattformar som Steam, Discord, Twitch och vanliga sociala kanaler. Deras planerade livesändningar i Twitch bäddades in automatiskt på deras sida, så att besökarna kunde ta del av deras presentationer, game play och mycket mer.

Sajten byggdes i Django med Wagtail som CMS. Navigeringen byggdes helt med javascript så att livestreamen kunde vara igång men ihopfälld, samtidigt som besökaren kunde klicka sig runt i expot.

Vanligtvis bygger vi webb som har en konstant ström av besökare under lång tid. Nu gällde det att leverera 100 % upptid och en bra upplevelse till många besökare under några få dagar. Detta ställde krav på driften och vi skapade också en statiskt backup-sajt på en annan server som gick att ställa om till om det behövdes. Under eventdagarna bevakade vi prestanda och funktion via våra vanliga verktyg, men vi hade också en dedikerad tekniker som stöttade arrangören under hela eventet.

Eventet slog rekord!

Satsning på ett digitalt event blev mycket lyckat. Totalt 1250 deltagare från 55 länder innebar ett nytt rekord för konferensen. Många internationella studenter som läst vid Högskolan i Skövde hade en chans att vara med på eventet även om de flyttat tillbaka till sina hemländer. Enligt projektledare för Sweden Game Arena kommer de fortsätta köra eventet i någon digital form även inför 2021.

Läs mer i Sweden Game Arenas nyhet om eventet